Hooggevoeligheid

(Hoog)sensitieve kinderen (of (hoog)gevoelige kinderen) zijn geboren met de neiging veel dingen op te merken in hun omgeving en diep te reflecteren alvorens te handelen. Daardoor zijn zij vaak invoelend, slim, intuïtief, creatief, nauwgezet en gewetensvol. Ze worden sneller overweldigd door een hoog volume of grote hoeveelheid prikkels ineens. Dit proberen ze te vermijden en zodoende lijken ze verlegen of ‘de spelbreker’. Wanneer ze de overprikkeling niet kunnen voorkomen lijken ze ‘snel overstuur’, en ’overgevoelig’. (bron: Het hoogsensitieve kind, Elain N.Aron)

Daardoor kunnen verkeerde conclusies worden getrokken door hun naaste omgeving. De (hoog)gevoeligheid kan bijvoorbeeld worden aangezien voor ADHD, PDD-nos, angst of teruggetrokkenheid, terwijl dit niet per se zo hoeft te zijn. (Hoog)gevoelige kinderen lijken geen van alle op elkaar en hebben elk hun eigen kwaliteiten en valkuilen

Inhoud IK BEN OKÉ-cursus

Tijdens de IK BEN OKÉ-cursus werken we in minimaal 7 sessies (1-op1 of in een groepje van minimaal 2 en maximaal 4 kinderen) aan de kwaliteiten en valkuilen die (hoog)gevoelige kinderen hebben. Het is een lichaamsgerichte en cognitieve training waarin gewerkt wordt met herkenbare verhalen, ademhalingsoefeningen, opdrachten, vraagkaarten, ontspanningsoefeningen, (kaart)spelletjes, mandala’s, visualisatie-oefeningen en filosofische gesprekjes.

Begrippen waarmee we werken: OJEE en OKÉ!, de stressladder, SCHRIK!, de ruimte om je heen, de zintuigenboom en jezelf zijn. Tijdens alle lessen zijn we met ons lichaam bezig. Waar voel jij stress? Hoe voelt het om gespannen of ontspannen te zijn? Hoe kun je van ‘gespannen’ naar ‘ontspannen’ komen?

Voor (hoog)gevoelige kinderen is het prettig dat je altijd op dezelfde wijze werkt. We beginnen de les dan ook altijd met het kleuren van een mandala en het luisteren naar een herkenbaar verhaal. Daarna houden we een filosofisch gesprek over het verhaal.

Als uitwerking van hetgeen we te weten zijn gekomen, gaan we aan de slag met een opdracht. We maken een vraagkaart, een ‘stressladder’, tekenen onze eigen ‘zintuigenboom’ en we doen een ontspanningsoefening of ademhalingsoefening.

Je kind krijgt ook thuiswerk. Aan het einde van iedere les nemen de kinderen het verhaal, de oefeningen en gemaakte spullen mee naar huis in hun eigen map. Thuis neemt het kind het verhaal nog eens samen met je door en doet de ontspanningsoefeningen of een spelletje.

 

Resultaat

De IK BEN OKÉ-cursus zorgt ervoor dat je kind weer de baas is over eigen gedachten, de eigen ruimte inneemt en verzorgt, waardoor je kind minder snel overprikkeld raakt en zich zekerder voelt. Je kind kan benoemen hoe het zich voelt, benoemen wat er speelt, begrijpt zichzelf beter én begrijpt anderen beter.

  • Je kind kan beter voor zichzelf opkomen, is weerbaarder
  • Je kind is zelfredzaam, staat weer aan het roer van het eigen schip.
  • Je kind is weer de baas over eigen gedachten, onhandige OJEE-gedachten zijn omgezet naar IK BEN OKÉ-gedachten
  • Je kind raakt minder vaak overprikkeld, heeft praktische technieken geleerd om zelf overprikkeling te voorkomen
  • Je kind kan gezichtsuitdrukkingen en gevoelens beter interpreteren
  • Je kind kan stress in het hoofd of lijf op tijd herkennen en weet hoe het zich kan ontspannen
  • Je kind kan handige oplossingen verzinnen als er iets vervelends of onverwachts gebeurt
  • Je kind kan zichzelf beter tot rust brengen, piekert minder en slaapt beter
  • Je kind kan zijn/haar unieke eigenschappen en kwaliteiten benoemen
  • Je kind voelt en straalt uit: IK BEN OKÉ