Beelddenken

Hoe werkt het nou eigenlijk in de hersenen?

 

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Onze hersenen zijn ons besturingssysteem. Een ingenieuze samenwerking tussen ons lichaam en onze hersenen maken dat wij 95 % van alle activiteiten doen zonder erover na te hoeven denken. Door de verschillende manieren van denken, wenden wij onze hersenen op verschillende manieren aan.

Wij worden geboren met activiteit in onze rechter hersenhelft. Hierin bevinden zich de basiselementen, zoals emotie en gevoel, die wij nodig hebben om te overleven. Tot ons tiende jaar vindt er een ontwikkeling plaats, waarbij langzaam ook de linker hersenhelft wordt betrokken. Mensen die sterk visueel zijn ingesteld, hebben de voorkeur om de rechter hersenhelft te gebruiken. Hierdoor hebben zij moeite om tekens, woorden en volgordes in het hoofd te krijgen.

De beelddenker heeft dus moeite om tekens, woorden, nummers (getallen) en volgordes te automatiseren. Op school leert men een kind te automatiseren, door middel van herhalen. Wanneer wij maar vaak genoeg iets herhalen komt het vanzelf in ons lange termijngeheugen. Laat dit nou, bij beelddenkers, minder goed werken.

Kernvisiemethode

Veel kinderen met leerproblemen hebben een voorkeur om in beelden en gevoelsmatig te denken. Ons onderwijs is juist rationeel en auditief ingesteld. Twee verschillende systemen, dat botst.

Eigenlijk kan je spreken van verschillende leerstijlen, een linksgeoriënteerde leerstijlen een rechtsgeoriënteerde leerstijl.

De Kernvisie methode gaat er van uit dat met name kinderen met een rechtsgeoriënteerde leerstijl in staat zijn foute informatie (denk hierbij aan woorden, cijfers maar ook gedachtes) uit het hoofd te verwijderen en er goede voor in de plaats te zetten. Juist rechtsgeoriënteerde kinderen hebben het talent om dit op een goede manier uit te voeren.

De Kernvisie methode leert kinderen (en volwassenen) diverse technieken aan om lesstof zelf visueel op te slaan en blijvend te kunnen reproduceren. Zij worden zelf verantwoordelijk voor de oplossing, er wordt dus ook veel aandacht besteed aan het opbouwen van de motivatie van het kind.

Deze mensen hebben een belangrijk talent, waarvan zij gebruik kunnen maken, namelijk het beelddenken. Zij kunnen ‘plaatjes’ maken van informatie en deze actief opslaan in het lange termijngeheugen. Wanneer zij dit op de juiste wijze doen, dan vergeten zij deze informatie niet meer en kunnen zij deze op ieder moment reproduceren.

De Kernvisie methode gaat er van uit dat met name kinderen met een rechtsgeoriënteerde leerstijl in staat zijn foute informatie (denk hierbij aan woorden, cijfers maar ook gedachtes) uit het hoofd te verwijderen en er goede voor in de plaats te zetten. Juist rechtsgeoriënteerde kinderen hebben het talent om dit op een goede manier uit te voeren.

Cito in Beeld

De CITO in BEELD cursus is ontworpen voor kinderen uit groep 7 en 8 die de entreetoets of de eindCITO gaan maken, die:

  • CITO vragen op een verkeerde manier interpreteren
  • Twijfelen over ‘Welke uitleg moet ze nou kiezen?’
  • Tijd verliezen
  • Moeite hebben met het lezen en begrijpen van lange teksten
  • Moeite hebben met het omgaan met de tijdsdruk
  • Moeite hebben om vraagstukken gestructureerd aan te pakken.
  • Stress ervaren als het gaat om toetsen
  • (een lichte vorm van ) faalangst hebben

Een beelddenker heeft het vermogen om vragen van verschillende kanten te bekijken. Hierdoor loopt hij de kans dat hij de CITO vraag op een verkeerde manier interpreteert. Het gevolg hiervan is dat de CITO vraag niet begrepen wordt of erger dat de vraag op verschillende manieren kan worden uitgelegd. Diegene die de vraag maakt begrijpt precies wat hij bedoelt, echter dat hoeft voor de beantwoorder niet hetzelfde te zijn.

Wanneer je het vermogen hebt om een vraag van verschillende kanten te bekijken, loop je al snel tegen het probleem aan: ‘Welke uitleg moet ik nou kiezen?’

De Cito in Beeldtraining helpt de kinderen met het goed kunnen begrijpen van de Citovragen en te zorgen dat zij niet worden afgeleid door plaatjes die er niet toe doen. De kinderen leren daarnaast ook ontspanningstechnieken zodat zij met de stress van de toets kunnen omgaan.

Volgens het Cito is het antwoord ‘vliegtuig’ goed. Misschien zou jij als eerste impuls ook dit antwoord geven. Een vliegtuig vliegt en de andere opties rijden over de grond.
Je kunt ook het volgende antwoord geven: ‘De vrachtwagen, want de vrachtwagen vervoert spullen en de andere opties vervoeren mensen’. Of dit antwoord: ‘Deze vraag kan niet’. ‘Hoezo’?. ‘Nou, het zijn allemaal vervoersmiddelen, dus ze zijn allemaal goed’.Alle antwoorden zijn correct. Echter een wordt er als juist beoordeeld.